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Universalisations et patrimonialisations du soufisme

Séance du 5 mars 2021, de 17h à 20h
Visioconférence

lien de connexion : https://unive.zoom.us/j/82633911311
ID : 826 3391 1311
Mot de passe : gR21WF

- Jean-Loup Amselle (IMAF-EHESS),
« L’instrumentalisation politique du soufisme au Mali »

Pour appréhender correctement cette question, il faut d’abord appréhender l’islam soufi ouest-africain et plus généralement l’islam soufi comme une construction qui s’inscrit dans une conjoncture contemporaine marquée par une forte islamophobie, elle-même en partie associée, fût-ce de façon totalement arbitraire, aux attentats et aux attaques « djihadistes » ou « terroristes » récentes dont le champ d’action s’étend désormais à la totalité de la planète.

&

- Gianfranco Bria (Université de Rome La Sapienza),
« The Sultan Nevruz Between Theological Debate and Multi-Framed Practice in Contemporary Albania »

This communication analyses the historical developments and the acculturation of Sultan nevruz’s rite in post-socialist Albania. The general aim of this work is to examine the intertwining of social and cultural transformations with different religious discourses (native/foreign or Bektashi/sunni legacies) in Albanian society, which is shaped by communist patterns (nationalistic and secularistic heritage) and by post-socialist transformation (pluralisation). Firstly, it analyses public narratives and counternarratives that Bektashi and other authorities produce about nevruz merging positivistic science, nationalistic rhetoric and ʿAlī’s venerations ; finally, it focuses on worship diversification and subjectivities by believers that could build their own individual religiosity embodying, recreating or reworking the discourses of “correctness” framed by Islamic authorities.

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